
به گزارش راهبرد معاصر؛ در سالهای اخیر، یکی از مهمترین مکانیسمهای حمایت از معیشت مردم، ارائه کمکهای غیرنقدی از طریق کالابرگ الکترونیکی بوده است. این طرح با هدف هدفمندسازی یارانهها و حمایت مستقیم از خانوارهای کمدرآمد طراحی شده تا امکان دسترسی به کالاهای اساسی را برای آنان فراهم کند. اکنون و با گذر از مراحل قبلی، نوبت به یکی از مهمترین مراحل این طرح رسیده است.
احد رستمی، رئیس مرکز اطلاعات و رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به سابقه قانونی این طرح، خاطرنشان کرد: قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی که در سال ۱۳۸۳ به تصویب رسید، پایهگذار این حمایتها بود.
وی توضیح داد که متأسفانه ناهماهنگیهای نهادى در گذشته، باعث وقفه در اجرای به موقع مراحل مختلف شد. با این حال، گزارشهای نگرانکننده از کاهش کالری دریافتی خانوارها، موجب شد تا تأمین منابع برای تداوم طرح کالابرگ الکترونیکی در دستور کار قرار گیرد و در نهایت، پیگیریها برای اجرای مرحله پنجم کالابرگ به نتیجه برسد.
رستمی با اعلام این که آخرین پیگیریها برای اجرای مرحله پنجم کالابرگ به پایان رسیده است، تصریح کرد: جزئیات این مرحله، انشاءالله طی هفته جاری به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.
وی در مورد نحوه اجرا گفت: روش اصلی در مرحله پنجم کالابرگ، همچنان اعطای اعتبار خرید به خانوارها متناسب با شکاف قدرت خرید آنهاست. این روش که بر اساس نظرسنجیهای معتبر، رضایت بالایی را به همراه داشته، امکان انتخاب را به خانوارها میدهد.
رستمی افزود که برای مرحله پنجم کالابرگ، در حال بررسی روشی جایگزین با همکاری وزارت جهاد کشاورزی هستند که در آن اعتبار به صورت تخفیف روی کالاهای اساسی با نرخ مصوب اعمال شود.
رئیس مرکز اطلاعات و رفاه ایرانیان با تأکید بر آمادگی کامل زیرساختها اظهار داشت: در مرحله پنجم کالابرگ، اگر هماهنگیهای نهایی به سرعت انجام پذیرد، روش جدید بلافاصله اجرایی میشود و در غیر این صورت، روش قبلیِ اعطای اعتبار، بدون وقفه و با قوت ادامه خواهد یافت. این اطمینان وجود دارد که مرحله پنجم کالابرگ به موقع و بدون مشکل عملیاتی شود.
رستمی به تشریح مزیتهای روش اعتباری پرداخت و گفت: تجربه نشان داده که دخالت مستقیم دولت در بازار، همیشه با اختلال و نارضایتی همراه بوده است. روشی که برای مرحله پنجم کالابرگ در اولویت قرار دارد، یعنی پرداخت اعتبار مستقیم به مردم، از یک سو از نشت منابع در میانه زنجیره جلوگیری میکند و از سوی دیگر، با دادن اختیار انتخاب به خانوارها، بالاترین رضایت را ایجاد کرده است. بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، ۷۲ درصد مردم، این روش را به پرداخت نقدی ترجیح میدهند که نشان از مقبولیت بالای کالابرگ الکترونیکی به این شکل دارد.
در پایان میتوان گفت که مرحله پنجم کالابرگ نقطه عطفی در تداوم سیاستهای حمایتی دولت است. این مرحله نه تنها به دنبال جبران بخشی از شکاف قدرت خرید خانوارهاست، بلکه با تکیه بر تجربیات موفق گذشته، سعی در افزایش رضایتمندی و کارایی دارد. به نظر میرسد تمرکز بر روش اعتباری در مرحله پنجم کالابرگ، راهکاری هوشمندانه برای حمایت مؤثر و جلوگیری از آسیبهای مداخله مستقیم در بازار باشد.